blog
July 6, 2022

باتری های LiFePO4 (LFP): آینده وسایل نقلیه

باتری LiFePO4

گزارش سه ماهه سوم 2021 تسلا از انتقال به باتری های LiFePO4 به عنوان استاندارد جدید در خودروهای خود خبر داد. اما باتری های LiFePO4 دقیقا چیست؟

آشنایی با باتری های LiFePO4
باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) یک باتری لیتیوم یونی با سرعت شارژ و دشارژ سریعتر است. این یک باتری قابل شارژ با LiFePO4 به عنوان کاتد و یک الکترود کربن گرافیتی با پشتی فلزی به عنوان آند است.

باتری های LiFePO4 چگالی انرژی کمتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارند و ولتاژ کاری کمتری دارند. آنها سرعت تخلیه پایینی با منحنی های صاف دارند و از Li-ion ایمن تر هستند. این باتری ها به عنوان باتری های فسفات آهن لیتیوم نیز شناخته می شوند.

اختراع باتری های LiFePO4
باتری های LiFePO4 توسط John B. Goodenough و Arumugam Manthiram اختراع شدند. آنها جزو اولین کسانی بودند که مواد مورد استفاده در باتری های لیتیوم یون را شناسایی کردند. مواد آند به دلیل تمایل به اتصال کوتاه اولیه برای باتری های لیتیوم یون ایده آل نیستند.

دانشمندان دریافتند که مواد کاتدی در مقایسه با کاتدهای باتری لیتیوم یون بهتر هستند. این به ویژه در انواع باتری‌های LiFePO4 قابل توجه است. آنها ثبات و رسانایی را افزایش می دهند و جنبه های مختلف دیگری را بهبود می بخشند.

این روزها باتری های LiFePO4 در همه جا یافت می شوند و کاربردهای مختلفی از جمله استفاده در قایق ها، سیستم های خورشیدی و وسایل نقلیه دارند. باتری‌های LiFePO4 بدون کبالت و ارزان‌تر از سایر باتری‌های جایگزین هستند. غیر سمی است و ماندگاری طولانی تری دارد.